lördag 21 januari 2017

Att lära sig måla med Akvarell - Del 4

God kväll!
Det var ett tag sen jag senast uppdaterade min akvarell övning. Mina tidigare inlägg kan du hitta här:
Del 1
Del 2
Del 3


Men dom här målningarna gick jag tillbaka och prövade tekniker och motiv som jag redan hade övat på. Även om repetition inte alltid är det mest underhållande så är det väldigt givande eftersom man lär sig vad man gjorde fel tidigare och man kan bättra på sina egna färdigheter. Sen kan det vara ett bra sett att se hur man utvecklas.

Dag 9: Bild 17
 Jag återvände till line and wash stil och målade tyska riksdagen från ett foto som jag tog när jag var där förra året. Jag gillar verkligen stilen och det är ett roligt sätt att återuppleva platser som man har besökt.
Dag 9: Bild 18
Här testade jag samma tekniker och lager tänk som när jag målade mina körsbär. Jag hade lite problem att få till de mörka färgerna och jag var lite för ivrig och väntade inte riktigt på att det skulle torka.
Dag 9: Bild 19

Dag 11: Bild 20
Det här var det sista arket i blocket som jag började med och det kändes passande att sluta med vad jag började med: ett marsvin. Jag använde mig lite av tekniken som jag lärde mig för marsvinet innan men eftersom det inte var en närbild blev pälsen inte lika detaljerad. Resultatet blev inte super realistiskt, men ett sött marsvin är ändå ett bra resultat!

Dag 11: Bild 21
Ett nytt motiv som blev inspirationen för den akrylmålning som jag målade till min syster. Här fick jag användning av flera tidigare provade moment såsom blad och körsbären.

Dag 12: Bild 22


Överlag så fick jag ihop en del fina övningsmålningar! Det var vid det här laget som jag började känna mig lite fast i mina egna begränsningar när det kommer till att rita, vilket är själva grunden. Jag jag gjorde några fler övningar som jag ska visa nästa gång!

Eftersom jag återvände till objekt som jag redan prövat på så blev det inte jätte många nya tutorials att titta på, men här är några givande:
Line and Wash stil:
https://www.youtube.com/channel/UCZWYIO-v3dYNkhBjxFEYZ0g
Bakverk:
https://www.youtube.com/watch?v=MWz7H-uGFio
Från 2:30 (för övrigt en väldigt inspirerande illustratör som jobbar med akvarell) https://www.youtube.com/watch?v=Fk4hKVyJUz4&t=5s

Tack för det här besöket!

1 kommentar:

  1. Snyggt! Jag gillar verkligen hur du har fått till glansen på bakelsen och äpplet. Tack för Youtube-tipsen! :) / Johanna

    SvaraRadera