onsdag 21 december 2016

Att lära sig måla med Akvarell - Del 2

Hallå!
I dag ville jag visa dom sex övningsmålningarna som jag gjorde efter dom fyra första som jag visade häromdan. Jag testade lite olika motiv och lite nya tekniker, vissa blev mer lyckade än andra,


Dag 3, Bild 5
Vid den här tidpunkten började jag kolla på lite videos om Wet in Wet teknik och ville testa och se hur färgerna blandades om jag "droppade" dom samman. Inget mästerverk men jag gillade färgerna.

Dag 3, bild 6

 Dag 4, bild 7

Dag 5, bild 8

 Dag 5, bild 9
 Jag hade precis köpt en bläckpenna med pensel tipp som jag ville prova. Jag använde pennan både på huset ovan och bladet under för att få lite av en illustrerad känsla.

Dag 5, bild 10

Jag vill även visa lite av det material som jag använder!

 Pappersblocket som jag använder är ifrån Panduro. Jag köpte det på måfå när jag var i Stockholm och sen köpte jag ett likadant från mitt jobbs Panduro avdelning. Det är i A5 storlek vilket jag tycker är ganska bra när man bara så öva då det inte blir för överväldigande med ett stort papper att fylla. Dock så kommer jag inte köpa det här blocket igen då jag tycker att det är för tunt.

Jag köpte även en metall stiftpenna för 0,5 stift för att skissa upp lite motiv. Jag har ett vanligt sudd och ett knådgummi sudd som lyfter upp blyertsen istället för att smeta ut det, vilket både är bra för misstag och för att ljusa upp.
 Jag har ett sett med vattenfasta bläckpennor från UniPen i storlekarna 0.1/0.2/0.3/0.5/0.8 mm. Jag har inte använt dom på några utav övningarna som jag har visat hittills, men jag använder dom en del senare.
Sen har jag min bläckpenna med pensel tipp som jag nämnde ovan och maskerings vätska för att täcka områden som ska vara helt vita. Jag använde den där jag villa ha dom vita fläckarna på rådjuret ovan.

 Jag har två paletter med färg. Den ovan är i plast och håller färg från tuber, färgen är väldigt gammal men fungerade okej i alla fall. Den är stark pigmenterat men dom sprider sig/flyter inte samman lika bra som färgerna i min andra palett.

Det är här paletten som jag använder mest. Jag köpte tre nya färger nu när jag började måla igen, dom andra köpte jag från jobbet för många år sen när vi sålda ut den lilla konstnärs sektionen som då fanns. Jag känner mig väldigt nöjd med färgerna som jag nu har och känner inte direkt att jag saknar någon färg, även om jag har lite tom yta i paletten.

Så det är vad jag har för i dag!
Tack för besöket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar