söndag 5 april 2015

Virkad munk med Gratis Mönster

Hallå!
I dag tänkte jag dela med mig av ett mönster på virkade munkar med glasyr. Jag gjorde väldigt många förut när jag virkade som mest. Dom är lätta att göra och det tar inte så långt tid. 




Jag använde mig utav:
Svarta fårets Tilda garn i rosa, vitt och beige
En 2,5 mm virknål
Vadd

Förklaring
lm=luftmaska
fm=fastmska
2i1=förstoring, 2 fm i 1 fm
1i2=förminskning
Enkel Varv= varv med bara fm
(0)= siffran inom parentesen visar antal maskor som ska finnas i slutet av varvet

Munken
Varv 1: 24 lm i en ring (24)
Varv 2: Enkel varv (24)
Varv 3: (1fm+2i1) x12 (36)
Varv 4: Enkel varv (36)
Varv 5: (1fm+2i1)x18 (54)
Varv 6-11: Enkel varv (54) ...6 varv...
Varv 7: (1fm+1i2)x18 (36)
Varv 8: Enkel varv (36)
Varv 9: (1fm+1i2)x12 (24)
Varv 10: Enkel varv (24)

Glasyr
Varv 1: 24 lm i en ring (24)
Varv 2: Enkel varv (24)
Varv 3:  (1fm+2i1) x12 (36)
Varv 3: (1fm+2i1) x18 (54) Medans du virkar det här varvet, virka några lm och sedan fm ned igen för att illustrera rinnande glasyr.
Varv 4: Enkel varv (54+extra) Virka även upp kring den rinnande glasyren.


För att göra rinnande glasyr:
Virka några luftmaskor, variera antalet för att få olika långt rinnande glasyr,...

Virka sedan fastmaskor ned till cirkeln igen.

Virka några runt hela...

... och virka sen vanliga maskor runt hela glasyren.

Sen är det bara att dy ihop alla delar!


Börja med att sy ihop munken. Sy ett par stygn och fyll med vadd vart efter för att få en jämn form på munken.

Ta sedan det vita garnen och sy små stygn på glasyren för att likna strössel. Här kan man också använda små pärlor om man vill!

Sy sedan fast glasyren på munken. Börja med att sy ihop den inre cirkeln så att glasyren hamnar rätt...

... och sy sedan fast ytterkanten,

Så var det klart!



Jag hoppas att det är någon som får nytta av mönstret! Dom är väldigt fina och otroligt lätta att göra. 

4 kommentarer:

  1. Men jösses så härliga!!!!!
    Mina plockar jag upp ur frysen och lägger fram till försäljning på jobbet.......jobbar på ICA :))))))

    Tack för din kommentar om mina höns!!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Haha ja det är ju inge fel på riktiga munkar,mums.
      Dom är jätte fina!

      Radera