söndag 15 mars 2015

Virkad Prinsessbakelse med Gratis Mönster

Hejsan!
I dag har jag lite av en slö dag framför mig. Jag ska försöka hinna(orka) med lite mer städning och plugga inför kommande veckas uppgifter/lektioner. Utöver det tar jag det lite lugnt eftersom det känns att jag kommer ha en hel del att göra i veckan.

Efter ett bra tag har jag åter igen plockat upp virknålen och först ut blev två stycken virkade prinsessbakelser. Dom är ganska enkla att göra och väldigt söta! Och i fall någon skulle vara sugen på att virka sina egna så skrev jag ner mönstret till dom!


Jag använde mig utav:
Svarta fårets Tilda garn i färgerna 38, 41 och 04
En 2,5 mm virknål
Vadd
Åtta vita pärlor från Panduro
Vit sytråd

Förklaring
lm=luftmaska
fm=fastmska
2i1=förstoring, 2 fm i 1 fm
3i1=förstoring, 3 fm i 1 fm
1i2=förminskning
Enkel Varv= varv med bara fm
(0)= siffran inom parentesen visar antal maskor som ska finnas i slutet av varvet

Botten,virkat med vitt garn
Varv 1:6 lm i en ring (6)
Varv 2: (2i1) x6 (12)
Varv 3: (1fm+2i1) x6 (18)
Varv 4: (1fm+2i1)x9 (27)
Varv 5: (2fm+2i1)x9 (36)
Varv 6: (3fm+2i1)x9 (45)
Varv 7: (4fm+2i1)x9 (54)
Varv 8: Enkel varv (54)
Varv 9: 4 lm fästes i varannan maska varvet ut.

Virka 4 luftmaskor....

...virka fast med en fastmaska i varannan maska...

.....fortsätt varvet runt!

Toppen, virkat i grönt garn
Varv 1:6 lm i en ring (6)
Varv 2: (2i1) x6 (12)
Varv 3: (1fm+2i1)x6 (18)
Varv 4: (2fm+2i1)x6 (24)
Varv 5: (3fm+2i1)x6 (30)
Varv 6: (4fm+2i1)x6 (36)
Varv 7: (5fm+2i1)x6 (42)
Varv 8: (6fm+2i1)x6 (48)
Varv 9-13: Enkel varv (48) ... 5 varv ...

Ros, virkat i rosa garn
Rad 1: Virka 12 lm och vänd (12)
Rad 2: (3i1+2i1)x6 (30)

Nu när alla delar är klara så är det dags att sy ihop allt!


Börja med att snurra ihop rosen och sy ihop den...

...sy sedan fast den på toppen av bakelsen.

Sy fast pärlorna med vanlig sy tråd...

... med lagom mellan rum.

Fäst tråden på botten.

Sy ihop botten med toppen...

... men lämna ett hål för att fylla på med vadd innan du syr ihop allt!

Klart!

Hoppas att ni tyckte om den och har nytta av mönstret!
Tack för besöket!!

1 kommentar:

  1. Åh vilken läcker prinsessbakelse - och garanterat socker- och kalorifri också, även om den är såå söt!!
    Tack för "receptet"! det ska jag spara tills jag kommer hem till mina virknålar ;-)
    Tack för din rara kommentar i min blogg! Det är alltid roligt med kommentarer, och extra roligt när den kommer från någon ny bloggvän! Då fick ju jag chans att hitta din fina blogg!

    SvaraRadera